سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 69
بازدید دیروز : 159
کل بازدید : 659054
کل یادداشتها ها : 3812
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
سرزمین تیزهوش ها :: اخبار آموزشی :: اخبار آموزش و پرورش
آغاز ثبت نام کتب درسی اول دبستانی ها از اول تیرماه

نوآموزان ورودی به اول دبستان می توانند از اول تیرماه تا 15 شهریورماه در سایت ثبت سفارش کتب درسی ثبت نام کنند.

 

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نوآموزانی که در سال تحصیلی 96-95 وارد کلاس اول دبستان می‌شوند می‌توانند برای دریافت کتب درسی خود در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت نام کنند.

اولیای دانش‌آموزان اول دبستانی پس از مراجعه حضوری به مدرسه و ثبت نام اولیه، معرفی نامه به مراکز سنجش سلامت و بهداشت دریافت خواهند کرد.

پس از اعلام پاسخ مراکز سنجش، ثبت نام قطعی دانش‌آموز در سامانه سناد مدارس انجام و در مرحله آخر اولیا می‌توانند نسبت به ثبت سفارش کتب درسی فرزند خود از طریق پورتال www.irtextbook.com اقدام کنند.

این سامانه تا 15 شهریورماه سال جاری امکان ثبت نام کتب اول دبستانی‌ها را فراهم کرده است.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


  
سرزمین تیزهوش ها :: اخبار آموزشی :: اخبار آموزش و پرورش
اعلام آمار شهریه مدارس غیر انتفاعی تهران

آموزش و پرورش شهر تهران آمار مدارس متخلف غیر دولتی را در دریافت شهریه های غیر مجاز رواعلام کرد.

 

 

به گزارش تیزلند، به نقل از گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش شهر تهران آمار مدارس متخلف غیر دولتی را در دریافت شهریه های غیر مجاز رواعلام کرد.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان


  
سرزمین تیزهوش ها :: مطالب و مقالات علمی و آموزشی :: مشاهیر و شخصیت ها
زندگینامه ویرپی تالویتی

ویرپی تالویتی در سال 1961 زاده شد. پس از پایان دوره تحصیل در دانشکده ی طراحی گرافیک، دانشگاه هنر و طراحی هلسینکی در سال 1989، کار خود را با تصویرگری برای نشریه ها و روزنامه ها آغاز کرد. سپس به تصویرگری کتاب های کودکان پرداخت.

 

 

ویرپی تالویتی در سال 1961 زاده شد. پس از پایان دوره تحصیل در دانشکده ی طراحی گرافیک، دانشگاه هنر و طراحی هلسینکی در سال 1989، کار خود را با تصویرگری برای نشریه ها و روزنامه ها آغاز کرد. سپس به تصویرگری کتاب های کودکان پرداخت.

ویرپی تالویتی به دلیل سبک بی همتا و توانایی اش در نمایش قابلیت ها و عواطف نهفته در متن ، به زودی شناخته و نامدار شد. تالویتی برای کتاب های بسیاری از گونه های ادبی مختلف چون شعر، رمان، داستان های آسان خوان و قصه های کهن پریان تصویرگری کرده و جایزه های بین المللی بسیاری نیز گرفته است. او با دقت از حقوق معنوی آثارش حافظت می کند. تا کنون نمایشگاه های زیادی از آثار تصویرگری او برپا شده است. تالویتی همچنین به مشارکت در صفحه آرایی و دیگر بخش های ساختاری و فنی کتاب هایی که تصویر کرده است، تاکید دارد. برای تالویتی تصویرگری به معنای اندیشیدن، تجسم و دریافت های بصری است. به گفته ی خودش: "من در زمان کودکی خواننده ای بسیار تنبل بودم، تصویرهای کتاب هایی که می خواندم، بیشتر وقت ها فضاهای دلچسب تری برای استراحت و توقف مطالعه بودند. من می خواهم برای خوانندگان کتاب های خود چنین فضاهای بصری ای پدید آورم. تالویتی از اندک شمار تصویرگرانی است که با نویسندگان آثارش از نخستین مراحل شکل گیری متن همکاری تنگاتنگ برقرار می کند. او در حال حاضر یکی از نامدار ترین تصویرگران فنلاندی و یکی از نامزدهای دریافت جایزه ی جهانی هانس کریستین اندرسن در سال 2008 بوده است.

 

منبع دریافت این مطلب : کتابک


  
سرزمین تیزهوش ها :: مطالب و مقالات علمی و آموزشی :: خانواده و روانشناسی
با این روش ها خشمتان را مهار کنید

با خشمگین شدن هیچ مشکلی حل نمی شود و آسیب آن به صورت مستقیم به خود ما باز می گردد.

 

 

شیوا بِهمنش آسیب شناس، درباره مفهوم خشم گفت: خشم در واقع حالتی هیجانی برای رهایی از فشار و نوعی وسیله دفاعی است که در مواقعی مثل ناکامی، احساس ظلم و بی عدالتی و تحت فشار بودن بروز می کند. این حالت اگر افراطی بوده و به وفور در فرد پدید آید می تواند اختلال محسوب شده و روابط فردی و اجتماعی شخص را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: نخستین نکته ای که باید بدانیم این است که "با خشمگین شدن ما هیچ مشکلی حل نمی شود و آسیب آن به صورت مستقیم به خود ما باز می گردد. وقتی خشمگین می شویم در واقع انتقام نادانی و عمل اشتباه دیگران را از خودمان می گیریم!"

بِهمنش افزود: برای پیشگیری از عصبانیت بهتر است از موقعیت هایی که باعث تحریک عصبی ما می شود تا حد امکان دوری کنیم به عنوان مثال اگر بحث کردن با فرد خاصی ما را عصبی می کند بهتر است برای حفظ سلامت روانی خودمان هم که شده با چنین فردی وارد بحث و مجادله نشویم.

این کارشناس تصریح کرد: زمانی که خشمگین هستید نفس عمیق کشیده و به آرامی تا 10 بشمارید و سعی کنید واکنش خاصی از خودتان نشان ندهید این کار باعث می شود در همان لحظه قدری از فشار عصبی تان کم شده و آرامتر شوید. اگر عصبانیت تان طولانی شده و فروکش نمی کند بهترین کار تماس با یک دوست و درد دل کردن است چون صحبت کردن در چنین موقعیتی باعث تخلیه هیجانی می شود.

بهمنش تاکید کرد: تا حد امکان سعی کنید در زمان عصبانیت تصمیمی اتخاذ نکنید زیرا بزرگترین پشیمانی ها نتیجه تصمیم های احساسی است که در لحظه بروز خشم گرفته می شود.

وی در پایان گفت: پیشگیری همیشه از درمان بهتر است اگر خیلی زود و به دفعات، خشمگین می شوید باید هر چه زودتر دست به کار شوید و جلوی پیشرفت آن را بگیرید، چون یک رفتار در اثر تکرار به عادت تبدیل شده و رهایی از آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان


  
سرزمین تیزهوش ها :: مطالب و مقالات علمی و آموزشی :: علوم و زیست شناسی
دلفین ها، پادشاه حافظه در قلمرو حیوانات

محققان دانشگاه شیکاگو در پژوهش جدیدی نشان داده اند که حافظه اجتماعی دلفین ها می تواند تا پایان عمر باقیمانده و اینکه این حیوانات از طولانی ترین حافظه در میان موجودات غیر انسان برخوردارند.

 

 

محققان دانشگاه شیکاگو در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که حافظه اجتماعی دلفین‌ها می‌تواند تا پایان عمر باقیمانده و اینکه این حیوانات از طولانی‌ترین حافظه در میان موجودات غیر انسان برخوردارند.دلفین‌ها می‌توانند سوت همراهان قدیمی خود را پس از 20 سال جدایی به یاد بیاورند که یک شاهکار حافظه قالب توجه است.

این امر نشان‌دهنده برخورداری دلفین‌ها از سطحی از پیچیدگی شناختی بوده که تنها با چند گونه محدود دیگر از جمله انسان، شامپانزه و فیل‌ها قابل مقایسه است.

به گفته محققان، حافظه اجتماعی این موجودات ممکن است حتی از قابلیت شناسایی چهره در انسانها نیز طولانی‌تر باشد چراکه چهره انسان با گذر زمان تغییر کرده اما سوت نشانگر یک دلفین خاص برای دهه‌های بسیار ثابت باقی می‌ماند.

به گفته آنها، این پژوهش تنها بر روی دلفین‌ها اسیر قابل اجرا بوده چراکه تنها از این طریق می‌توان سوابق آشنایی نمونه‌های آزمایش با یکدیگر را بدست آورد.در این آزمایشات، دلفین‌ها پس از شنیدن سوت آشنا از بلندگو به سمت آن کشیده شده و با سوت زدن قصد داشتند دوباره آنرا به صدا دربیاورند.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی


  

سرزمین تیزهوش ها :: مطالب و مقالات علمی و آموزشی :: خانواده و روانشناسی

7 توصیه ویژه برای تعطیلات تابستانی

مدتی از تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی می گذرد و دانش آموزان فرصت داشته اند تا بعد از یک دوره استراحت و رفع خستگی برای روزهای باقی مانده تابستان برنامه ریزی کنند. البته مسئولیت بیشتر این کار بر عهده والدین خواهد بود. پدران و مادرانی که می خواهند فرزندانشان بیشترین بهره را از روزهای گرم تابستان ببرند.

 

 

اینکه در برنامه ریزی ویژه این ایام باید به چه موارد و نکاتی توجه کرد تا در پایان سه ماه تعطیلی فرزند شما بیشترین استفاده را از این ایام کرده باشد و با انرژی زیاد سال تحصیلی را آغاز کند نکاتی است که بهمن ابراهیمی، روان‎شناس، توضیح می‌دهد:

1-ثبت نام در کلاس‌های مختلف آموزشی نخستین گزینه‌ای است که در ذهن والدین شکل می‌گیرد. اینکه دختر یا پسرشان را در چه دوره های آموزشی ثبت نام کنند؟ بسیاری از خانواده‌ها در این ایام ترجیح می‌دهند فرزندشان به کلاس‌های آموزشی رفته و دروس سال آینده را پیش از نشستن پشت نیمکت‌های مدرسه بیاموزد.

در کنار این کلاس‌ها گاهی اوقات یک کلاس فوق برنامه هنری یا ورزشی را برای فرزند خود در نظر می‌گیرند. این در حالی است که ثبت نام اجباری در چنین دوره‌هایی می‌تواند خستگی 9ماه حضور در مدرسه را به تن فرزندتان باقی بگذارد زیرا وی بدون اینکه در این ایام تحرک کافی داشته باشد و به علایق و بازی‌هایی که دوست دارد بپردازد با اصرار شما راهی کلاس‌های درسی شده است .

بنابراین در پایان فصل تابستان با ذهنی خسته به مدرسه می‌رود. این رفتار می‌تواند انگیزه او به فراگیری و میزان دقت به مفاهیم درسی را تا حد زیادی کاهش دهد. ضمن اینکه آموختن موضوعات درسی جلوتر از برنامه نظام آموزشی موجب می‌شود تا این مفاهیم به گوش وی آشنا بوده و با دقت لازم به آنچه معلم برای وی توضیح می‌دهد گوش نکند. اینجاست که نه تنها شما نتوانسته اید برنامه ریزی مناسبی برای فرزندتان داشته باشید بلکه موجب شده‌اید تا هم خستگی به تن وی باقی بماند هم یکسری مفاهیم درسی را به نحو طوطی وار بیاموزد.

2-یادتان باشد کودک و نوجوان شما برای رشد جسمی و روحی به تحرک و بازی نیاز دارند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تحرک رمز سلامت کودکان است زیرا انجام بازی‌های پرنشاط با تحرک زیاد سبب تخلیه هیجانی در این افراد شده در نتیجه به آنها آرامش لازم را می‌دهد. براین اساس می‌توان از این روزها برای جبران کمی تحرک فرد در ایام سال تحصیلی بهره برد. زیرا همانطور که می‌دانید افراد در طول سال تحصیلی فرصت زیادی برای ورزش ندارند. البته نه اینکه در سایر ماه‌ها فرزند شما نباید ورزش کند بلکه این فرصت محدود تر است و ایام امتحانات نیز به دلیل تداخل زمانی ممکن است وی را با مشکلاتی از نظر زمانی مواجه کند.

3-از قدیم گفته‌اند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، این جمله را نقل کردم تا بگویم که نباید از فرصتی که تعطیلات تابستانی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد تا فارغ از دغدغه حضور فرزندانشان در مدارس به سفر بروند، غافل شد. بنابراین باید به نحوی برنامه ریزی کنید که حداقل 2 سفر را در برنامه ریزی‌های خود جای دهید.

سفر هم فرصت کافی را برای دور هم بودن همه اعضای خانواده فراهم می‌کند و هم این امکان را به فرد می‌دهد که با سایر شهرها حتی کشورها آشنا شده و دانش خود را در این زمینه افزایش دهد.

4-به طور حتم کتاب‌های غیر درسی زیادی وجود دارند که فرزند شما به مطالعه آنها علاقه‌مند است. آن هم در حالی که در تمام مدت سال تحصیلی سرگرم خواندن کتب آموزشی بوده و فرصت کمتری برای مطالعه کتاب‌های غیر درسی داشته است.

اکنون این فرصت در اختیار وی قرار دارد که کتاب‌هایی را که در طول سال خریداری کرده‌اید و موفق به خواندن آنها نشده است مطالعه کند. حتی می‌توانید همراه وی سری به نزدیک‌ترین کتابفروشی بزنید و از فرزندتان بخواهید تا کتاب مورد علاقه خود را خریداری کند. البته ثبت نام در کتابخانه محل نیز گزینه مناسبی برای این کار است زیرا هم فرصت‌های بیشتری را برای انتخاب در اختیار فرزند شما قرار می‌دهد و هم به اقتصاد خانواده کمک خواهد کرد.

بنابراین اکنون که تابستان به میانه نرسیده است از وی بخواهید تا ساعتی را در شبانه روز به صورت روزانه به مطالعه اختصاص دهد.

5-انجام دادن برنامه های گروهی و دسته جمعی یکی از مهم‌ترین برنامه هاو فعالیت‌های مربوط به اوقات فراغت به شمار می‌رود زیرا فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا فرد مهارت‌های مربوط به زندگی اجتماعی را فرا گیرد و حضور در جمع و کارهای جمعی را تمرین کند تا رشد اجتماعی لازم را کسب کرده ضمن اینکه دوستان جدید بیابد.

توجه داشته باشید که زمینه سازی رشد انسان، در شکل گرفتن به موقع بعد اجتماعی شخصیت و هویت وی است، ضمن اینکه تمرین فعالیت‌های جمعی در کنار علاقه‌مندی به آنچه فرد در حال تجربه آن است زمینه را برای دستیابی به موفقیت فراهم می‌آورد، نتیجه نیز این خواهد بود که اعتماد به نفس فرد بالا می‌رود.

6-اگر پای درد دل بسیاری از والدین بنشینید از اینکه فرزندشان در بیشتر ساعات روز سرگرم تماشای تلویزیون است یا مدت زیادی را به بازی‌های رایانه ای اختصاص می‌دهد گله می‌کنند.

فراموش نکنید که برخوردهای تنبیهی دراین زمینه به هیچ عنوان نتیجه نمی‌دهد. بلکه شما باید به دختر یا پسرتان بیاموزید مدت زمان کمی را صرف این بازی‌ها کند و به جای اینکه مدت طولانی را در اتاق خود تنها و بدون تحرک بگذراند در کارهای خانه مشارکت داشته باشد.

این کار علاوه بر فوایدی که برای سلامت وی دارد حس مسئولیت پذیری را نیز در او تقویت می‌کند.

7-یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توانید برای فرزند خود داشته باشید آشنایی وی با شغلی است که شما در آن مشغول به کار هستید. البته قبول دارم که این امکان برای همه والدین وجود ندارد. اما آن دسته از پدرها و مادرانی که این امکان را دارند می‌توانند برای آشنایی فرزندشان با شغل خود یا سایر مشاغل برنامه ریزی کنند.

فراموش نکنید که یادگیری غیرمستقیم آداب شغلی حتی مشاهده همکاری و تعاملات مربوط به محیط کار می‌تواند فرزند شما را در انتخاب حرفه مورد علاقه خود یاری کند. علاوه براین دانش و اطلاعات وی را از محیط اطراف بالا ببرد.

اشاره به این نکته ضرورت دارد که برنامه‌ریزی دقیق و اصولی برای این ایام نه تنها روحیه مشارکت را در فرد تقویت می‌کند بلکه در پیشگیری از ابتلا به اضطراب و افسردگی نیز موثر خواهد بود. ضمن اینکه توجه به این نکات موجب بروز خلاقیت‌های فرد شده و وی را از قرار گرفتن در معرض خطراتی مانند دوستان ناباب یا مصرف مواد دخانی همچنین انجام رفتارهای خشونت‌بار مصون می‌کند

 

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین


  

 

سرزمین تیزهوش ها :: اخبار آموزشی :: اخبار آموزش و پرورش
آغاز ثبت نام دانش آموزان پایه های «هفتم» و «دهم» در مدارس شاهد از اول تیر ماه

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت نام دانش آموزان ورودی متوسطه اول (پایه هفتم) و ورودی متوسطه دوم (پایه دهم) در مدارس شاهد از اول تیر ماه به مدت 2 هفته از طریق سیستم سجا (سامانه جامع مدارس شاهد) انجام می شود.

 

 

 به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسین کفراشی مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی متوسطه اول (پایه هفتم) و ورودی متوسطه دوم (پایه دهم) در مدارس شاهد، اظهار داشت: از اول تیر به مدت 2 هفته، سیستم سجا (سامانه جامع مدارس شاهد) http://saja.medu.ir باز بوده و ثبت‌نام دانش‌آموزان این پایه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت‌نام در مدارس شاهد به خصوص برای ورودی‌های مقاطع، بدون ثبت در سامانه سجا امکان‌پذیر نیست و باید حتماً خانواده‌ها فرزندان خود را در این سامانه ثبت‌نام کرده و امتیازات لازم را کسب کنند تا پذیرفته شوند و بعد این اسامی به سیستم ثبت‌نام سناد (سامانه ثبت‌نام دانش‌آموزان) وارد خواهد شد.

کفراشی افزود: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه‌ نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ثبت‌نام آنها نیز از طریق سامانه سجا صورت گیرد و ثبت‌نام همه دانش‌آموزان چه آنهایی که ورودی پایه‌ها هستند و یا مربوط به میان پایه، به صورت منسجم از طریق سامانه انجام شود تا به خوبی رصد و مدیریت شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته یکی از افتخارات ما این بود که مسئولان بنیاد شهید و ایثارگران در جلسات متعدد بارها اعلام کردند که سال گذشته اولین سالی بود که هیچ اعتراضی در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان از سوی خانواده‌های ایثارگران به بنیاد شهید صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی یادآور شد: مقطع پیش‌دانشگاهی به عنوان میان‌پایه محسوب می‌شود و ثبت‌نام دانش‌آموزان براساس ظرفیت خالی مدرسه است.

کفراشی اضافه کرد: دانش‌آموزانی که در پایه سوم متوسطه هستند، به عنوان دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی محسوب شده و در مدارس پذیرفته می‌شوند و اگر ظرفیت خالی در این مدارس وجود داشته باشد، مدیران می‌توانند با حفظ اولویت دانش‌آموزان خانواده‌های ایثارگر، افرادی را جایگزین کنند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی گفت: فرصت ثبت‌نام وجود دارد؛ ثبت‌نام میان پایه‌ها از زمان پایان امتحانات است و حداقل باید یک ماه تا 45 روز از آن زمان گذشته باشد؛ چرا که نقل و انتقالات خانواده‌ها در تابستان انجام می‌شود و این جابجایی نیز برای دانش‌آموزان وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای نمونه ایثارگری که از شهرستان به تهران می‌آید و در طرح شاهد است، باید ظرفیت لازم را برای دانش‌آموزش در مدارس شاهد و در نزدیک‌ترین محل زندگی‌اش ایجاد کنیم.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ